Desè aniversari de la web de la UA Servei d'Informàtica

Logo Servei d'Informàtica   Servei d'Informàtica
Servei d'Informàtica

Desè aniversari de la web de la UA

La Universitat d'Alacant es va iniciar en el món de les xarxes d'ordinadors a principis dels anys 90. En aqueixa època els serveis disponibles es reduïen al correu electrònic i a la connexió remota, només una petita part de la comunitat universitària feia ús d'ells i per a la resta de la societat era una tecnologia desconeguda. Aquestes xarxes estaven dirigides exclusivament a investigadors i a Espanya no més d'una dotzena d'universitats estaven connectades. La primera xarxa a la qual la UA va tenir accés va ser EARN/BITNET que interconnectava varis milers d'ordinadors centrals de tot el món, el PC encara no havia fet la seua aparició de forma massiva. En 1991 es va connectar la Universitat a Internet i el gran canvi va arribar a mitjan dècada amb l'aparició del Web, un entorn gràfic i intuïtiu que permetia navegar per la informació amb uns coneixements mínims d'informàtica.

En 1996 la Universitat d'Alacant col·loca en la xarxa la primera pàgina institucional com una iniciativa del Servei d'Informàtica. En aqueix any la pàgina web era un lloc que permetia a la comunitat universitària tenir un primer contacte amb un web i als tècnics del servei avaluar les possibilitats d'una nova tecnologia. Aquest web contenia solament informació protocol·lària institucional.

web 1996

Abans de finalitzar l'any, a l'octubre de 1996, apareix la segona versió de l'assetge web. A petició de l'equip rectoral comença a oferir-se informació i serveis. Però aquesta versió no acaba de desenganxar, se segueixen utilitzant els mecanismes tradicionals per a la difusió de la informació.

web 1997

El llavors rector, Andrés Pedreño, conscient de la importància del web, assumeix com a tasca pròpia el desenvolupament del web com a eina de comunicació, proveïdor de serveis a la comunitat universitària i a la societat i com a eina de reingeniería per a dissenyar de nou els procediments administratius i acadèmics. En una autentica marató de tres mesos, es constitueix un Comitè de Redacció de Web i sota la presidència de Rector es mantenen reunions amb tots els implicats en la vida universitària instant-los a posar tota la informació que administren en la pàgina web. Al gener de 1997 apareix la tercera versió de l'assetge web que suposa un canvi qualitatiu pel que fa a les dos anteriors, la quantitat d'informació i els serveis que es disposa en la pàgina la converteixen un mecanisme imprescindible per a la vida universitària.

La filosofia que va inspirar la construcció de l'assetge web i sota la qual se segueix desenvolupant es pot resumir en els següents punts:

web 1998

Al novembre de 1998 apareix una quarta versió que presenta algunes millores i modifica l'estructura per a cercar una organització més eficient de la gran quantitat d'informació que està publicada en el web.

web 2002

La pàgina web de la UA ha servit d'inspiració a nombroses universitats espanyoles i iberoamericanes.

L'estudi de la consultora Nielsen de 2004 va col·locar al web de la UA com a líder dels portals universitaris espanyols més visitats.

Valguen unes dades com a reflex de la importància de l'assetge web institucional de la UA. Al maig de 2006 hi ha més de 200.000 pàgines HTML, 9.000 documents DOC, 32.000 documents PDF, quasi 50.000 notícies en el dossier de premsa,%u2026 En l'actualitat més de 500 persones administren una zona delegada de l'assetge web de la UA.

I sobre la utilització del mateix la figura adjunta reflecteix que dels 3,5 milions de pàgines servides el primer any hem passat a 62,1 milions l'any 2005.

Estadístiques d'accés al servidor

L'Enquesta sobre serveis d'Internet de la Universitat d'Alacant de 2005 realitzada per un equip multidisciplinari de la UA als estudiants matriculats en la UA proporciona resultats molt satisfactoris:

Freqüència de connexió al web de la UA

Satisfacció respecte a la qualitat del web de la UA
Satisfacció respecte a la quantitat d'informació del web de la UA
Satisfacció respecte a l'estructuració de la informació del web de la UA
Satisfacció respecte al disseny del web de la UA

Començarem la segona dècada del web de la UA amb l'engegada de diversos projectes: