Recomanacions per a manteniment de fitxers de Vèrtex

Benvolgut PDI i PAS de la Universitat d'Alacant:

Davant el creixement dels arxius emmagatzemats en Vértice, hem detectat que seria molt convenient que, com a usuaris del nostre servei, es revisaren els continguts que es tenen emmagatzemats per a una millor catalogació i accessibilitat als usuaris.

És molt important fer-ho ja siguen retransmissions en directe o enregistraments de videostreaming, enregistrament de Píndoles Formatives (PUAs), vídeos o àudios que els professors pugen per al seu posterior ús docent.

Indicar que les sol·licituds de qualsevol dels nostres serveis de la Unitat de Multimèdia en Xarxa han de ser sol·licitades per l'organitzador amb el seu compte de Vértice, o en defecte d'açò, amb el Compte Institucional del Departament o Facultat al que pertanga l'acte o esdeveniment. És freqüent que se sol·licite al PAS la gestió de les sol·licituds, però cal tenir en compte el descrit. Aquest és el primer pas perquè la catalogació dels fitxers estiguen assignades al seu propietari real. L'Organització és la que ha de proporcionar la informació detallada de cada esdeveniment i que ara explicarem.

El camp RESUM de la sol·licitud és essencial. No n'hi ha prou amb copiar el Títol de l'Esdeveniment, és necessari fer un petit resum de l'activitat, ja que açò ajudarà a posicionar-se millor els materials audiovisuals en la xarxa.

Compo podeu veure, en qualsevol d'aquests fitxers que es generen, existeix una informació addicional de cada archiu que és molt convenient que siga ben emplenada per l'usuari propietari, ja que açò permetrà:

• Una bona CATALOGACIÓ: el que farà que el nostre repositori d'arxius estiga ben ordenat, la qual cosa ens facilitarà la seua gestió i posterior posada a disposició als usuaris finals.
  • Una millor VISIBILITAT EXTERIOR: els continguts que siguen visibles PÚBLICAMENT (en les diferents modalitats que ofereix Vèrtex), amb una correcta informació addicional als arxius, permetrà el seu millor posicionament i visibilitat a través dels cercadors de continguts de la xarxa. Moltes vegades els continguts queden en l'oblit i segur existeixen usuaris interessats en ells. En aquest moment, també és important indicar que publicar els mateixos en les nostres xarxes socials (departamentals o de facultats) facilitarà la seua difusió. En el cas dels videostreamings, seria convenient fer-ho abans i després del DIRECTE.

La informació addicional que us proposem que reviseu de tots els vostres arxius són:

• Col·leccions: El fet de tenir els nostres materials ben classificats en Col·leccions, ens permet proporcionar a l'espectador final una informació molt més estructurada i en un només accés a través d'un enllaç. Ofereix una millor imatge i facilitat d'accés als continguts. Molt útil per a esdeveniments de diversos sessions o que es vagen repetint en el temps de continguts de la mateixa temàtica. És aconsellable utilitzar un nom diferent per a cadascuna d'elles, a més de que encara que un esdeveniment es repetisca anualment, crear una col·lecció per cada any. Aquest seria un exemple.
  • Branques de coneixement: La temàtica escollida del vídeo ha de ser real al seu contingut. Com a Branques tenim Arts i Humanitats, Ciències de la Salut, Ciències Socials i Jurídiques i Enginyeria i Arquitectura. A més és convenient revisar amb el ponent o actors dels vídeos si els continguts poden solaparse en més d'una d'aquestes branques de coneixement.
  • Paraules Clau: És convenient que tinguen afinitat i intenten dir el màxim del contingut del material multimèdia. Aquestes paraules són les que després els cercadors tindran en compte per a oferir resultats davant les cerques dels usuaris en internet. Per tant han de ser col·locades amb manyaga i, sempre en col·laboració amb l'organització de l'esdeveniment, aconseguint d'aquesta forma un millor accés.
  • URL complementària: Si els nostres continguts estan relacionats amb altres URLs on estiga la informació de l'esdeveniment, o siguen d'utilitat al mateix, és molt important col·locar-les en la informació addicional del fitxer, ja que complementen la informació dels nostres materials, la qual cosa és altament útil per a la comprensió de les persones que accedisquen als nostres continguts.
  • Llocs de publicació: En aquest moment hem de preguntar-nos si és suficient amb la Visibilitat Privada o Pública que hàgem triat per al nostre fitxer, o si per contra, una vegada donada Visibilitat Exterior, podria ser rellevant col·locar-ho en més canals de comunicació a l'exterior que la Universitat d'Alacant ens proporciona.
  • Usuaris propietaris dels continguts: És important que si el material multimèdia no correspon a una persona, que simplement ha sol·licitat l'enregistrament de l'esdeveniment, aquest siga assignat a l'usuari institucional que ho va requerir. Com sabem els usuaris de Vèrtex poden ser PAS o PDI individuals, o poden ser usuaris departamentals o de Facultat. És molt important mantenir bé aquesta clasifificación.
  • Actors: És molt recomanable que s'inclouen els noms i cognoms de les persones que participen en les ponències, ja que és molt comuna que en els cercadors se cerquen continguts a través del nom del ponent en qüestió, a més, per descomptat del títol de l'esdeveniment, però aquest últim sol car més en l'oblit. La gent recorda qui va donar la xarrada o ponència, no com es deia la mateixa.

Tota aquesta informació us la han de proporcionar els usuaris, actors o ponents que us hagen sol·licitat el servei, i sempre dins de les condicions d'ús de Vértice.

¿Ens tireu una mà per a millorar el Repositori Institucional de Vértice de la UA? La gran beneficiada serà la Universitat d'Alacant.

Davant qualsevol dubte, sempre us podeu posar en contacte a través del nostre compte institucional vertice@ua.es

¡Gràcies per la vostra ajuda!

Servei d'Informàtica - Vértice

Alacant (Spain)