Mesures contra els Virus Informàtics en la Universitat d'Alacant Servei d'Informàtica

Logo Servei d'Informàtica   Servei d'Informàtica
Servei d'Informàtica

Mesures contra els Virus Informàtics en la Universitat d'Alacant

Es disposa de dues llicències corporatives d'antivirus per a la seua instal·lació pels diferents usuaris de la Universitat en els seus equips personals: COLLA CLOUD per a equips amb prestacions més baixes i ESET ENDPOINT per a la majoria d'equips. Ambdues llicències permeten l'actualització automàtica d'aquest programa i proporciona a l'usuari una protecció addicional contra virus que utilitzen vies d'entrada diferents al correu electrònic. És responsabilitat de l'usuari tenir instal·lat l'antivirus i correctament actualitzat si desitja comptar amb aquesta protecció.

La xarxa local aquesta dissenyada per a minimitzar l'impacte dels virus i cucs. Es disposa un *Firewall corporatiu que permet el filtrat de ports utilitzats habitualment pels cucs, i en la nova xarxa s'utilitzen Xarxes Virtuals que permeten aïllar les xarxes *departamentales i evitar la propagació del virus o cuc que usuari hagi introduït en el seu ordinador personal.

La Universitat col·labora amb altres Universitats, amb la xarxa Acadèmica i amb el Centre d'Alerta Primerenca Antivirus del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç en la detecció i adopció de mesures per a minimitzar l'impacte dels virus.

Gran part dels problemes de virus vénen generats pel comportament dels usuaris que desconeixen una sèrie de mesures bàsiques per a minimitzar el risc. Per a intentar solucionar aquest problema es va redactar i va distribuir a tot el personal un fullet amb recomanacions bàsiques de seguretat.

Finalment ressenyar que gran part dels avisos de virus que es reben per correu electrònic correspon al que es denominen "*hoax" i a avisos de virus que provenen de sistemes antivirus d'altres organitzacions, com el descrit succintament en el primer punt d'aquest escrit; en cap cas duen virus. Els virus d'última generació estan falsificant les adreces de correu per a intentar que el destinatari crea que provenen d'un usuari conegut i assolir infectar-lo, quan el sistema antivirus detecta aquest missatge impedeix que arribi a l'usuari de destinació, esborra el virus i envia a l'emissor del missatge un correu indicant-li que el missatge conté un virus. Com l'emissor està falsificat el missatge arriba a un usuari que no està infectat creant una alarma injustificada. Aquesta situació, donat el gran nombre d'equips infectats per virus en la resta d'Internet, provoca l'arribada a totes els comptes de correu de la Universitat de diversos correus d'aquesta índole diàriament. Per a evitar la visualització d'aquests correus pugues vostè configurar filtres de correu tal com es descriu en la pàgina "Establiment de filtres de missatges contra el *Spam o correu escombraries"

El problema dels filtres és la possibilitat d'esborrar algun missatge correcte, s'ha de ser curós en la seva aplicació i ser conscient que s'assumeix el risc de perdre algun missatge vàlid.

A pesar de totes aquestes mesures no es pot garantir l'absència de virus en la Universitat. I encara que fins a aquest moment el sistema ha respost satisfactòriament cap la possibilitat que un nou tipus de virus pugui evitar els sistemes de protecció abans que apareguin les mesures correctores apropiades. El problema no és exclusiu de la Universitat d'Alacant sinó que afecta a totes les organitzacions que disposen d'ordinadors personals.