Saltar apartados

Entorn de treball

L'entorn de treball en Moodle pot variar significativament depenent de l'estil gràfic que l'administrador aplique a la plataforma. Per defecte, sol estar dividit en 3 columnes: 2 columnes laterals en les quals es visualitzen els blocs i l'àrea central en la qual s'afegirà el contingut principal del curs (recursos i activitats).

La següent imatge mostra la pàgina principal d'un curs de Moodle UA. A continuació, anem a donar una breu descripció de cada zona d'interès. Aquestes zones s'han numerat en la imatge per a facilitar la seua identificació.

Entorn de treball

  1. Bloc de Navegació : facilita l'accés a diferents pàgines del lloc i de l'assignatura en la qual estiguem. Per exemple, permet accedir als continguts de les diferents seccions del curs, així com a la llista de participants , que ens permetrà veure els estudiants matriculats i accedir als seus perfils.

    També proporciona accés a " Pàgines del lloc ", que solen ser pàgines que l'administrador considera d'interès general per a tots els usuaris del lloc, com per exemple el tutorial de Moodle, o activitats generals del lloc.

    En la part inferior del bloc, enllace " Els meus cursos ", disposem d'un accés directe a les diferents assignatures o cursos en els quals estiguem matriculats (ja siga com a professor o com a alumne).
  2. Bloc d'Administració : és el bloc més important del curs, ja que en ell podrem trobar totes les opcions de configuració tant del curs com de les activitats que anem incorporant a l'assignatura.

    El bloc d'Administració, igual que altres blocs de Moodle, és contextual . És a dir, si estem en la pàgina corresponent a una activitat, en el bloc apareixeran les opcions relatives a la configuració d'aquesta activitat desplegades. La resta de menús que habitualment conté el bloc no desapareixen, sinó que es mostren plegats.

    Bloc administració depenent del context

    Una funcionalitat interessant que apareix en aquest bloc és l'opció de canviar el nostre rol habitual a un altre rol més restrictiu. Normalment utilitzarem l'opció " Canviar rol a estudiant " per a visualitzar el curs com a alumne.
  3. Àrea de treball principal : en la zona central trobarem una sèrie de seccions (que podem identrificar amb els temes de l'assignatura) en les quals afegirem el contingut del curs. Si tenim la manera d'edició habilitat, en cada secció trobarem enllaços per a crear els diferents tipus d'actitvidades o recursos existents en Moodle.

    Àrea de continguts amb la manera d'edició habilitat
  4. Columna de blocs addicionals : en la columna lateral dreta solen aparèixer blocs amb diferents funcionalitats. Com a professors podrem afegir, canviar de posició o llevar els blocs addicionals que ens interessen.
  5. Botó "Activar edició" : els professors de l'assignatura han d'utilitzar el botó "Activar edició" per a poder afegir continguts al curs. En activar l'edició apareixeran una sèrie d'enllaços per a afegir activitats o recursos i realitzar les modificacions oportunes. Amb la manera d'edició deshabilitat visualitzarem els continguts del curs d'una manera molt similar a com ho faria un alumne.

    En el bloc d'Administració també disposem d'un enllaç per a activar l'edició.
  6. Navegació de "molles de pa" : consisteix en una sèrie d'enllaços que ens indiquen la ruta que hem seguit per a arribar a la pàgina actual. Ens permetrà tornar a qualsevol pàgina anterior punxant en l'enllaç corresponent. S'utilitza molt per a tornar a la pàgina principal del curs, l'enllaç del qual sol ser el "nom curt" de l'assignatura (es correspon, en general, amb les inicials del nom més el codi d'assignatura).

  7. Menú d'usuari : el menú d'usuari proporciona accés directe a l'àrea personal, perfil, qualificacions, pàgina de missatges, preferències de configuració i botó de tancament de sessió. Els enllaços que trobem ací poden variar en diferents instal·lacions de Moodle.

    Menú d'usuari desplegat
    El botó "Eixir", tanca la sessió de Moodle però no la sessió del CAS. Per a tancar completament la sessió, hem d'accedir a UACloud i utilitzar l'opció "Tancar sessió".
  8. Menú d'idioma : aquest desplegable permet canviar l'idioma de la interfície de Moodle a qualsevol dels idiomes instal·lats en el lloc. Si en una assignatura concreta no es mostra, probablement és perquè el professorat ha decidit "forçar l'idioma" perquè la interfície de l'assignatura aparega sempre en aquesta llengua (sol ser comuna en assignatures d'aprenentatge d'idiomes).

    Si necessitem un idioma que no apareix en el desplegable, podem sol·licitar la seua inclusió enviant un correu a ite.moodle@ua.es .
  9. Dock de blocs : si el tema gràfic del lloc ho permet, cada usuari té l'opció de moure els blocs a una petita barra lateral, coneguda com dock . D'aquesta manera, encara que ens desplacem per la pàgina, sempre tindrem visibles els blocs del dock. Podem accedir al contingut de cada bloc passant el ratolí sobre el seu nom.

    Aquesta funcionalitat també s'utilitza per a proporcionar una millor visualització del contingut i més comoditat a l'usuari. En qualsevol moment podem tornar a col·locar els blocs en la columna lateral original.

Hem de tenir en compte que, depenent del tema de disseny seleccionat, la posició dels diferents blocs i àrees pot variar. Al seu torn, els blocs poden reordenar-se i canviar d'una columna a una altra, segons les preferències de cada professor.

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464