Saltar apartados

Grups de treball

El professorat d'un curs pot organitzar als alumnes en grups, bé perquè treballen d'aquesta manera en general, o bé perquè ho facen en una activitat en concret.

En donar d'alta l'assignatura, automàticament es crearan els grups oficials de la mateixa , de manera que quan es realitze la matriculació automàtica d'alumnes, cadascun quedarà assignat al grup en el qual estiga matriculat.

És important no eliminar aquests grups per a evitar problemes de matriculació en les assignatures.

Per a accedir a les eines de gestió de grups, en el panell de " Administració ", hem de desplegar l'opció " Usuaris " i punxar en " Grups ".

Accés a la gestió de grups

Mitjançant aquestes opcions, podrem crear grups, editar-los i eliminar-los. A més, tenim a la nostra disposició 3 formes de crear un grup:

  • De manera manual : ens permetrà crear els grups un a un i realitzar una assignació manual dels membres de cada grup.
  • De manera automàtica : ens permetrà crear diversos grups de manera automàtica i al seu torn, repartirà als usuaris automàticament en els diferents grups sobre la base de determinats criteris que podrem especificar. També és possible crear els grups sense assignar cap usuari.
  • A partir d'un fitxer CSV : ens permetrà crear diversos grups simultàniament. A més, en la UA s'ha realitzat una petita modificació del codi per a poder assignar també als usuaris a grups des del mateix fitxer.

Pantalla de grups de l'assignatura

Creació d'un grup manualment

En punxar en el botó " Crear grup " accedirem a la pantalla d'edició, on podrem especificar el nom i altres paràmetres del grup.

Dades a introduir per a crear un grup

A més del nom i la descripció del grup, podem incloure una imatge que es mostrarà en el llistat de grups i en determinades activitats, si estan configurades per a açò.

La clau de matriculació només té sentit si permetérem l'acte-matriculació (amb contrasenya) dels alumnes en el nostre curs. En aqueix cas, si l'alumne que pretén matricular-se en l'assignatura, introdueix la clau de matriculació d'un grup, a més de matricular-se, passaria a formar part d'aquest grup de manera automàtica. En Moodle UA l'acte-matriculació d'usuaris està deshabilitada.

Una vegada creat el grup , haurem d'especificar què usuaris pertanyen al mateix. Per a açò, primer seleccionarem el grup corresponent (del llistat de grups existent) i, a continuació punxarem a " Agregar/llevar usuaris ".

Com agregar o eliminar usuaris en un grup

En la part dreta, es mostra un llistat amb tots els alumnes matriculats en el curs i en l'esquerra apareixeran els alumnes adscrits al grup seleccionat. El procediment consisteix a seleccionar un alumne (o varis, mitjançant la tecla CONTROL) de la columna de la dreta i, punxar en el botó " Agregar ", per a convertir-los a membres del grup. En aqueix moment, apareixeran en la columna de l'esquerra. De la mateixa manera, podrem aconseguir que un usuari deixe de formar part d'un grup, passant-ho de la columna esquerra a la dreta.

Selecció d'usuaris per a un grup

En seleccionar un usuari, en l'àrea dreta de la pantalla (" afiliació de l'usuari seleccionat ") podrem comprovar si aquest usuari ja és membre d'algun altre grup.

Quan el nombre d'usuaris és elevat, és de gran utilitat l'ús del cercador per a localitzar a un usuari en concret. A més, tenim a la nostra disposició una sèrie d'opcions de cerca configurables.

Opcions del cercador d'alumnes

Des de la pantalla de gestió de grups, si seleccionem un grup, podrem visualitzar qui forma part del mateix. A més, al costat del nom del grup es mostra entre parèntesi el nombre de membres assignats al mateix.

Visualitzar membres d'un grup

Creació automàtica de grups

Mitjançant aquesta opció podem crear un conjunt de grups simultàniament i a més, podem realitzar una assignació automàtica dels estudiants als grups seguint uns determinats criteris. Per a açò, des de la pantalla de gestió de grups, punxarem en el botó " Crear grups automàticament " .

El bloc d'opcions " General " inclou:

Opcions generals

  • Esquema de denominació : hem d'indicar si el nom dels grups es crearà assignant diferents nombres o mitjançant lletres . Escriurem un text fix i a continuació, el símbol @ per a lletres o # si preferim nombres. Per exemple, si introduïm "Equip @", els grups creats es denominaran Equip A, Equipe B, Equip C... etc. Si per contra, especifiquem "Equip #", els noms de cada grup seran Equip 1, Equip 2... i així successivament.
  • Basat en creació automàtica : podem indicar o bé, el nombre de grups que volem crear, o bé, el nombre de membres que ha d'haver-hi en cada grup.
  • Nombre de grups o membres per grup : ací hem d'indicar el valor numèric corresponent. Per exemple, en la imatge es crearan tants grups de 6 membres com siguen necessaris, fins a completar els estudiants matriculats.

En el bloc " Membres del grups " podem trobar les opcions:

Opcions relacionades amb l'assignació de membres al grup

  • Seleccionar els membres amb rol : en general, se solen crear grups d'estudiants , però també podem crear grups de professors o grups mixts amb membres dels dos perfils.
  • Seleccionar membres del grup : permet realitzar assignacions de membres que provinguen d'un grup específic. Pot ser d'utilitat per a seleccionar alumnes d'un dels grups oficials de l'assignatura.
  • Assignar membres : podem indicar sobre la base de què s'assignen els membres a un grup. Entre les opcions trobem, ordre aleatori , ordre alfabètic per nom , ordre alfabètic per cognom i ordre numèric segons l'identificador de cada alumne. Una alternativa consisteix a indicar " No assignació ", de manera que, posteriorment hauríem d'assignar als alumnes manualment.

    Com s'assignen membres a un grup
  • Evitar l'últim grup xicotet : si volem crear els grups sobre la base del nombre de membres per grup, podem trobar que, el nombre d'estudiants no concorda a l'hora de completar els grups. És a dir, si tenim 11 estudiants matriculats i volem fer grups de 3 alumnes, es crearien 3 grups de 3 alumnes i un altre grup de 2.

    Si marquem aquesta opció, estem indicant que no volem cap grup inferior a 3 alumnes. Amb la qual cosa, l'aplicació intentarà trobar el nombre de grups i membres per grup que millor s'ajuste a les nostres expectatives. En l'exemple anterior, es proposaria la creació de 2 grups de 4 estudiants i un de 3.

    En qualsevol cas, és recomanable utilitzar el botó " Vestisca prèvia " per a comprovar en tot moment els resultats dels grups.
  • Ignorar usuaris en grups : si marquem aquesta opció no s'assignaran membres que ja pertanguen a algun grup existent en Moodle. Hem de tenir en compte que tots els alumnes matriculats en l'assignatura de Moodle pertanyeran a un dels grups oficials de l'assignatura. Per tant aquesta opció no té sentit en Moodle UA.

En el bloc " Agrupament " podem trobar les opcions:

Opcions relacionades amb els possibles agrupaments dels grups creats

  • Agrupació de grups creats automàticament: les agrupacions són grups de grups. Des d'ací podem indicar si els grups pertanyen a una agrupació determinada, existent o una nova que es crearà a l'instant, o simplement, fer cas omís a aquests paràmetres. Encara que deixem aquests camps buits, no implica que ja no puguem usar agrupaments (podem fer-ho a posteriori).
  • Nom d'agrupament : si triem crear una nova agrupació, ací especificarem el nom.

Com ja s'ha comentat, abans de crear els grups mitjançant el botó " Enviar ", pot ser convenient utilitzar la " Vista prèvia " per a comprovar si el resultat s'ajusta als nostres requisits.

Vista prèvia dels grups

En qualsevol moment, podrem modificar la pertinença d'usuaris a grups, de la mateixa manera que hem vist en el procés de creació manual de grups.

Creació de grups a partir d'un fitxer CSV

Mitjançant aquesta opció, podem crear diversos grups d'una vegada, a partir de les dades emmagatzemades en un fitxer CSV (Valors Separats per Coma).

Els fitxers CSV es poden crear a partir de simples fitxers de text (.txt), tenint en compte que, cada línia correspon a una assignació i que, en la primera línia hem d'especificar què valors estem introduint. Dins de cada línia, els diferents valors se separaran mitjançant comes , tal com indica el nom d'aquest format.

Per a la creació de grups, l'únic camp obligatori és el nom del grup (" groupname ").Si anem a realitzar assignacions d'usuaris a grups hem d'especificar el camp " user ", sent est l'e-mail institucional de l'alumne.

Com a paràmetres addicionals podem afegir la descripció (" description ") i, si anara necessària, la clau de matriculació (" enrolmentkey "), encara que en Moodle UA, aquesta última no té utilitat.

Un exemple de fitxer podria ser el mostrat en la següent imatge:

Exemple de fitxer CSV per a crear grups

Hem de tenir en compte que, amb aquest mètode únicament podem crear els grups i assignar els usuaris que ja estiguen matriculats en l'assignatura de Moodle.

En la pestanya " Visió general " podrem veure un resum dels grups i agrupaments creats fins al moment.

Visió general dels grups creats

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464