Saltar apartados

Usant tallers

La pantalla principal d'un taller creat amb les opcions per defecte és la següent:

Pàgina principal taller

En ella es pot veure que el flux de treball d'un taller està format per 5 fases. Un taller típic pot cobrir dies o fins i tot setmanes. El professorat pot canviar l'activitat d'una fase a una altra.

L'itinerari d'un taller típic ho formen les fases de configuració, enviament, avaluació, avaluació de qualificacions i tancament (finalització). No obstant açò, també es pot utilitzar un itinerari avançat que siga recursivo.

El progrés del taller es visualitza en l'anomenada eina de planificació del taller. En ella es mostren totes les fases del taller i es mostra destacada la fase actual. També es llisten les tasques que l'usuari té en la fase actual amb la informació de si s'ha finalitzat, no s'ha finalitzat encara o fins i tot si s'ha suspès.

En aquesta pàgina es mostra un resum de les fases i de la qualificació d'un taller en Moodle, per a conèixer detalladament les possibilitats que hi ha en la creació d'un taller (estratègies de qualificació incloses) visita el següent enllaç

Fases d'un taller

  • Fase de configuració

En aquesta fase inicial, els participants del taller no poden fer res (tampoc modificar els seus enviaments o les seues avaluacions). Els professors utilitzen aquesta fase per a canviar ajustos del taller i modificar l'estratègia de qualificació dels formularis per a canviar l'avaluació. Es pot canviar a aquesta fase en qualsevol moment que es necessite canviar els ajustos del taller.

  • Fase d'enviament

En la fase d'enviament, els participants del taller realitzen els seus enviaments. Les dates del control d'accés es poden ajustar fins i tot si el taller està en aquesta etapa i l'enviament es pot permetre en una única finestra de temps donat. L'enviament comença i finalitza en la data (dia i hora) que s'haja especificat.

  • Fase d'avaluació

Si el taller utilitza la característica d'avaluació per parells, aquesta és la fase en la qual els participants del taller avaluen els enviaments que se'ls ha assignat. Com en la fase d'enviament, l'accés pot estar controlat per una data des de la qual es pot començar o fins a una data en la qual acaba l'avaluació.

  • Fase d'avaluació de qualificacions

La major tasca durant aquesta etapa és calcular les qualificacions finals dels enviaments i de les avaluacions realitzades pels alumnes i proporcionar una retroalimentació o feedback als autors dels treballs i a les avaluacions d'altres alumnes. Els participants del taller ja no poden modificar els seus enviaments ni les seues avaluacions en aquesta fase.

Els professors poden sobreescriure manualment les qualificacions calculades. També poden triar enviaments que puguen ser publicats perquè es convertisquen en disponibles per a tots els participants una vegada el taller haja finalitzat.

  • Fase de tancament (finalització)

Quan el taller passa a aquesta última fase, les qualificacions final calculades en la fase anterior s'introdueixen en el llibre de qualificacions del curs. Els participants poden veure els seus enviaments, les avaluacions que han realitzat d'altres enviaments i - en cas que el professorat ha escollit enviaments per a fer-los públics - els enviaments publicats.

Qualificant el taller

Esquema Qualificació Taller

Esquema de càlcul de qualificacions en el taller

 

Les qualificacions d'un taller s'obtenen gradualment en diverses etapes i quan han finalitzat. L'esquema anterior il·lustra el procés i també proporciona la informació en la qual s'emmagatzema els valors de la qualificació en les taules de la base de dades.

Com es pot veure, cada participant obté dues qualificacions numèriques en el llibre de qualificacions del curs. Durant l'etapa d'avaluació de qualificacions, els professors poden permetre al mòdul de taller calcular aquestes qualificacions finals. cal indicar que les qualificacions finals s'emmagatzemen en el llibre de qualificacions quan l'activitat passa a la fase de tancament. Per tant el professorat pot editar les qualificacions fins que s'estiga satisfet amb elles i llavors es puga tancar el taller. D'aquesta manera s'introduiran les qualificacions en el llibre de qualificacions. El professor pot canviar a la fase anterior, recalcular o sobreescriure les qualificacions i tancar el taller de nou, de manera que les qualificacions s'actualitzen en el llibre de qualificacions (cal recordar que el professorat pot també sobreescriure les qualificacions en el llibre de qualificacions manualment).

Durant l'avaluació de qualificacions, l'informe de les qualificacions del taller proporciona un resum global de totes les qualificacions individuals. L'informe utilitza diversos símbols i la seua pròpia sintaxi. És important fixara en l'adreça dels símbols < i >.

Exemples de qualificacions

 

Qualificació per enviament

La qualificació final de cada enviament es calcula com a mitjana ponderada entre les qualificacions d'avaluació donades per tots els avaluadors (també coneguts com a revisors) d'aquest enviament. El valor s'arredoneix al nombre de decimals que s'haja ajustat en el formulari de configuració del taller.

El professorat pot influir en la qualificació d'un enviament donat de dues maneres:

  • Proporcionant les seues pròpia avaluació, possiblement amb un pes més alt del que tenen els parells que avaluen.
  • Sobreescrivint la qualificació a un valor fix.

Qualificació per avaluació realitzada

La qualificació per l'avaluació realitzada intenta estimar la qualitat de les avaluacions que un participant ha donat als seus parells. Aquesta qualificació (coneguda també com a qualificació de l'avaluació) es calcula mitjançant un sistema intel·ligència artificial que treballa internament en el mòdul que tracta de fer el treball típic de professor.

Durant l'etapa de qualificació de l'avaluació, s'utilitza una sub-aplicació per a calcular les qualificacions de les avaluacions. De moment, solament hi ha una sub-aplicació disponible anomenada Comparació amb la millor avaluació. El text a continuació descriu el mètode utilitzat per aquesta sub-aplicació. cal indicar que es poden desenvolupar més d'una sub-aplicació per a la qualificació de l'avaluació com a extensions del taller.

Les qualificacions de l'avaluació es mostren entre claus () en l'informe de qualificacions del taller. La qualificació final de les avaluacions es calcula com la mitjana de qualificacions per l'avaluació.

No hi ha una fórmula única per a descriure el càlcul. No obstant açò el procés és determinista. El taller escull una de les avaluacions com la millor %u2013 la que està més prop de la mitjana de totes les avaluacions %u2013 i li dóna el 100% de la qualificació. Llavors mesura una %u2018distància' de la resta d'avaluacions des de la millor i els dóna una qualificació més baixa conforme estiguen més allunyades de la millor (tenint en compte que la millor representa un consens de la majoria d'avaluadors). El paràmetre del càlcul és quant estricte s'ha de ser, que és la rapidesa que les qualificacions cauen si difereixen de la millor qualificació.

Si hi ha únicament 2 avaluacions per enviament, el taller no pot decidir com d'ells és %u2018correcte'. Imagina que tens dos avaluadors, Ana i Carlos. Els dos avaluen l'enviament de Javi. Ana diu que és molt dolent i Carlos que és excel·lent. No hi ha forma de decidir qui té raó. Per tant el taller simplement diu que tots dos tens raó i a tots dos els dóna el 100% de la qualificació per la seua avaluació. Per a prevenir açò, hi ha dues opcions:

  • Ja siga proporcionant una avaluació addicional, de manera que el nombre d'avaluadors és imparell i el taller serà capaç d'escollir la millor. Normalment el professor acudeix i proporciona la seua pròpia avaluació de l'enviament per a jutjar-ho.
  • D'altra banda es pot decidir si es confia més en un avaluador. Per exemple, si es coneix que Ana és molt millor avaluant que Carlos, es pot incrementar el pes de l'avaluació d'Ana, permetent modificar el seu pes en 2 (en lloc del pes per defecte, 1). Per a les propostes de càlcul, l'avaluació d'Ana es considerarà com si hagueren 2 avaluadors que tenen la mateixa opinió i per tant és com si s'ha escollit com la millor.

A continuació es mostra un esquema resumint el cicle de vida d'un taller en Moodle.

Cicle de vida taller

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464