Saltar apartados

Qüestionaris

El mòdul de qüestionari permet als professors dissenyar i construir qüestionaris que poden contenir una gran varietat de tipus de preguntes , incloent preguntes d'opció múltiple, de vertader/fals, de resposta curta, etc. Aquestes preguntes es mantenen en un banc de preguntes i es poden reutilitzar en altres qüestionaris.

Les activitats de tipus qüestionari es poden identificar amb la icona Icona de l'activitat Qüestionari .

En els següents blocs desplegables, podem veure una breu descripció de les opcions disponibles per a configurar un qüestionari.

Propietats generals

Les propietats generals es mostren en la següent imatge:

Propietats generals d'un qüestionari

  • Nom : és el nom de l'enllaç mitjançant el qual els participants accedeixen a l'activitat de qüestionari.
  • Descripció : s'utilitza per a indicar als participants instruccions sobre la realització del qüestionari.
  • Mostra la descripció en la pàgina del curs : permet mostrar el contingut en la pàgina principal del curs.
  • Obrir qüestionari : si es desitja indicar una data per a obrir el qüestionari, s'habilita l'opció i se selecciona data i hora.
  • Tancar qüestionari : si es desitja indicar una data per a tancar el qüestionari, s'habilita l'opció i se selecciona data i hora.
  • Límit de temps : si es desitja indicar el temps màxim per a realitzar el qüestionari, s'habilita l'opció i se selecciona el temps.
  • Intents permesos : s'utilitza per a indicar el nombre d'intents permesos per a realitzar el qüestionari.
  • Mètode de qualificació : es pot seleccionar si es permet més d'un intent. Els mètodes de qualificació són els següents:
    • Qualificació més alta
    • Puntuació mitjana
    • Primera qualificació (s'ignoren els altres intents)
    • Última qualificació (s'utilitza l'intent més recent)

Temporalització

Aquest conjunt de paràmetres ens permet indicar quan estarà disponible el qüestionari perquè els estudiants realitzen intents.

Opcions de temporalització del qüestionari

  • Obrir qüestionari : podem especificar una data i hora a partir de la qual el qüestionari estarà disponible.
  • Tancar qüestionari : podem especificar una data i hora a partir de la qual el qüestionari ja no estarà disponible i no es podran realitzar intents.
  • Límit de temps : ens permet especificar un límit de temps per a la realització del qüestionari.
  • Quan el temps ha acabat : si especifiquem límit de temps en el qüestionari, hem d'indicar què ocorre quan el temps finalitza. Hi ha 3 opcions possibles:
    • L'enviament es realitza automàticament : és l'opció ideal perquè enviaria les respostes de l'estudiant fins a aqueix moment. No obstant açò, en la pràctica hem detectat que pot donar problemes (per saturació del servidor, fallades de connexió a Internet...) i poden arribar a perdre's les respostes dels alumnes.
    • Hi ha un període de gràcia per a enviar el qüestionari, però no per a respondre a més preguntes : és l'opció recomanada, ja que manté el botó d'enviament del qüestionari durant el temps que especifiquem per si hi haguera qualsevol problema amb l'enviament. Encara que el botó d'enviament seguisca estant disponible, els estudiants no podran respondre a més qüestions, ni modificar les respostes ja guardades.
    • L'enviament ha de fer-se abans que el temps acabe, en cas contrari, no es comptabilitzarà : si finalitza el temps sense que els usuaris premen el botó d'enviar el qüestionari, no es comptabilitzarà per a l'avaluació. Apareixerà l'intent com "abandonat" i no es mostrarà qualificació.

  • Període de gràcia per a l'enviament: si s'estableix que quan el temps del qüestionari finalitze hi ha un període de gràcia, ací podem especificar quant temps hi ha disponible per a l'enviament del qüestionari.

Qualificació

Propietats de qualificació

  • Categoria de qualificació: permet especificar en quina categoria del llibre de qualificacions volem incloure el qüestionari, sempre que tinguem categories creades. En qualsevol cas, és possible realitzar aquest procés més endavant i des del propi llibre de qualificacions.
  • Qualificació per a aprovar: en aquest camp podem especificar què qualificació mínima hauria d'obtenir un estudiant per a aprovar el qüestionari. Aquest camp solament és realment d'utilitat quan s'utilitza el seguiment del grau de finalització del curs. Si no, l'única cosa que veurem com a professors en el qualificador, serà la nota en color roig o verd, segons estiga per damunt o per sota de la qualificació establida.
  • Intents permesos: s'utilitza per a indicar el nombre d'intents permesos per a realitzar el qüestionari.
  • Mètode de qualificació : si permetem la realització de diversos intents haurem d'especificar què qualificació és la que es guarda en el llibre de qualificacions. Les opcions disponibles són:
    • Qualificació més alta: ens quedarem amb l'intent que tinga la qualificació més alta.
    • Mitjana de qualificacions: la qualificació final serà en mitjana de tots els intents.
    • Primer intent: ens quedarem amb la nota del primer intent (s'ignoren els altres intents)
    • Últim intent: ens quedarem amb la nota de l'últim intent (s'utilitza l'intent més recent)

Esquema

Els ajustos en l'esquema del qüestionari es mostren en la següent imatge:

Esquema qüestionari

  • Pàgina nova : en qüestionaris extensos té sentit allargar el qüestionari en diverses pàgines limitant el nombre de preguntes per pàgina. Quan s'afigen preguntes al qüestionari s'inseriran automàticament salts de pàgina d'acord amb l'ajust introduït en l'opció Pàgina nova .
  • Mètode de navegació: pot ser "Lliure" o "Seqüencial". Si activem la navegació seqüencial els estudiants hauran de respondre a les preguntes en un ordre determinat i no poden tornar a pàgines anteriors ni saltar cap a davant.

Comportament de les preguntes

Els ajustos referents al comportament de les preguntes del qüestionari es mostren en la següent imatge:

Comportament de les preguntes

  • Ordenar a l'atzar les respostes : si s'activa aquesta opció, les respostes s'ordenaran a l'atzar en cada intent, sempre que el paràmetre "barrejar respostes" estiga habilitat en cada pregunta individual. Aquesta opció només és aplicable a preguntes que tenen elements múltiples, com les preguntes d'elecció múltiple o d'emparejamiento.
  • Comportament de les preguntes : els alumnes poden interactuar amb les preguntes en el qüestionari de diferents maneres.
    • Retroalimentació diferida: és el comportament per defecte. Els estudiants responen a totes les preguntes del qüestionari i quan finalitzen disposen d'un botó per a enviar el qüestionari complet. En aqueix moment es calcularà la qualificació, si totes les respostes són de correcció automàtica.
    • Retroalimentació immediata: els estudiants disposen d'un botó en cada pregunta per a enviar-la de manera individual.

      Visualització d'una pregunta amb retroalimentació immediata o adaptativa

    • Manera adaptativa: permet respondre a una pregunta diverses vegades aplicant una penalització cada vegada que s'envie una resposta errònia.
    • Manera adaptativa (sense penalització): igual que la manera adaptativa però sense aplicar penalització.
    • Interactiva amb diversos intents: després d'enviar una pregunta i llegir el comentari de retroalimentació, l'estudiant disposa d'un botó per a tornar a intentar la mateixa pregunta. El nombre d'intents disponible és el nombre de pistes de la configuració de la pregunta més un.
    • Retroalimentació diferida amb CBM (Certainty-based marking): l'estudiant no solament ha de respondre a la pregunta sinó que també han d'indicar com d'assegurances estan de la seua resposta. La qualificació s'ajusta sobre la base de l'elecció del grau de certesa indicada.

      Pregunta amb

    • Retroalimentació immediata amb CBM (Certainty-based marking): igual que l'anterior però per a retroalimentació immediata.

  • Habilitar l'opció de refer un intent: si habilitem aquesta opció, quan els estudiants envien l'intent d'una pregunta concreta, veuran un botó denominat "Refer pregunta". Aquest botó els permetrà realitzar un altre intent de la mateixa pregunta. Aquesta opció pot resultar d'utilitat en qüestionaris de pràctica. Solament pot utilitzar-se amb comportaments de pregunta que permeten la comprovació de preguntes individuals abans de finalitzar l'intent.

    Botó que permet repetir l'intent a la mateixa pregunta

  • Cada intent es basa en l'anterior: aquesta opció és avançada i s'habilita si es permeten diversos intents. Si s'indica que cada intent es basa en l'anterior, cada nou intent contindrà el resultat de l'anterior. Açò permet completar un qüestionari fent diversos intents partint en cadascun del resultat anterior.

Revisar opcions

Els ajustos per a revisar el qüestionari es mostren en la següent imatge:

Revisar opcions

La secció de revisar opcions controla quina informació es mostrarà als estudiants quan revisen els seus intents anteriors d'un qüestionari, i durant el propi intent en manera adaptativa. És una matriu amb caixes de selecció amb la informació que es pot controlar:

  • L'intent
  • Si és correcta
  • Punts
  • Retroalimentació específica
  • Retroalimentació general
  • Resposta correcta
  • Retroalimentació global

Per a cadascun dels elements anteriors, es pot determinar la finestra de temps (a més de durant el propi intent) en la qual els veuran els alumnes.

  • Immediatament després de cada intent

És a dir, dins dels 2 minuts següents al fet que l'alumne faça clic a %u201Cenviar tot i acabar%u201D.

  • Més tard, mentre el qüestionari està encara obert

És a dir, passats els 2 minuts, però abans de la data de tancament del qüestionari (si el qüestionari no té data de tancament, aquesta finestra de temps mai acaba)

  • Després de tancar el qüestionari

És a dir, quan s'arriba a la data de tancament del qüestionari (si no s'indica data de tancament, mai s'arribarà a aquesta finestra de temps)

Mostrar

Els ajustos referents a les dades que es mostren en el qüestionari es mostren en la següent imatge:

Opcions d'aparença

  • Mostrar la imatge de l'usuari : si s'habilita aquesta opció, el nom de l'alumne i la seua imatge es mostraran en la pantalla durant un intent, a més d'en la pantalla de revisió. Un exemple en què es pot utilitzar aquesta opció és per a qüestionaris vigilats en l'aula, per a fer més senzill la verificació de la identitat de l'usuari que realitza el qüestionari.
  • Decimals en les qualificacions : aquesta opció s'utilitza per a seleccionar el nombre de decimals mostrats en les qualificacions de cada intent. Només afecta a la visualització de les qualificacions, no a les qualificacions emmagatzemades en la base de dades, ni als càlculs interns, que es duen a terme amb major precisió.
  • Decimals en les qualificacions de les preguntes : aquesta opció s'utilitza per a triar una precisió igual o diferent quan es mostren les qualificacions de les preguntes individuals, a diferència de la puntuació general del qüestionari. Per exemple, és possible que la puntuació final del qüestionari d'arredonit al nombre enter més proper, mentre que es tenen puntuacions fraccionàries en les preguntes individuals.
  • Mostrar blocs durant els intents : aquesta opció avançada s'utilitza per a triar si es mostren els blocs normals durant els intents de resoldre el qüestionari.

Restriccions extra sobre els intents

Els ajustos referents a les restriccions extra sobre els intents en el qüestionari es mostren en la següent imatge:

Restriccions extra sobre els intents

  • Es requereix contrasenya : aquesta opció obliga als alumnes a introduir-la abans que puguen començar un intent en el qüestionari.
  • Es requereix adreça de xarxa: aquesta opció s'utilitza per a restringir l'accés a un qüestionari a una subxarxa particular com una xarxa local (LAN) o Internet especificant una llista separada per comes dels nombres parcials o complets de l'adreça IP. Es pot utilitzar per a protegir el qüestionari i assegurar que només es realitza des d'una determinada aula o xarxa. Hi ha 3 tipus de nombres que es poden utilitzar (no es poden utilitzar dominis basats en text com ejemplo.com)
    • Adreces IP completes , com 192.168.10.1 que s'associen a un únic ordinador (o Proxy).
    • Adreces parcials , tals com 192.168 que s'associen a qualsevol xarxa que comence amb aqueixos nombres.
    • Notació CIDR , com 231.54.211.0/20 que permeten habilitar amb més precisió subxarxes.

    Els espais en blanc s'ignoren

  • Forçar demora entre els intents primer i segon : aquesta opció permet indicar si els alumnes han d'esperar al fet que transcórrega un temps especificat abans de tornar a contestar el qüestionari després del primer intent.
  • Forçar demora entre intents posteriors : aquesta opció permet indicar si els alumnes han d'esperar al fet que transcórrega un temps especificat abans de contestar el qüestionari per tercera vegada o en endavant.
  • Seguretat del navegador : aquesta és una opció avançada que permet triar si s'utilitza seguretat o no en el navegador. Si s'escull l'opció d'utilitzar certa seguretat Javascript:
    • El qüestionari només s'iniciarà si l'estudiant té un navegador amb Javascript activat.
    • El qüestionari apareix en una finestra emergent a pantalla completa que cobreix totes les finestres i no té controls de navegació.
    • S'impedeix als alumnes, en la mesura dels possible, l'ús d'accions com copiar i pegar.

Retroalimentació global

La secció de retroalimentació global s'utilitza per a indicar el que veuran els alumnes una vegada finalitzat un intent del qüestionari. El text que es mostra pot dependre de la qualificació que l'alumne ha obtingut.

Retroalimetación global


Un exemple d'ús pot ser el següent:

Anem a definir 3 rangs de qualificació: un per a alumnes que obtinguen entre el 60% i el 100% de la qualificació, un altre per a alumnes que obtinguen entre el 50% i 60% de la qualificació i un últim rang per a aquells que tinguen entre 0% i 50%. (Podem definir tants rangs com vulguem).

En el primer rang podem afegir el missatge %u201C¡Bon treball!%u201D. En el següent, per exemple, un missatge amb indicacions per a reforçar coneixements i en l'últim (alumnat que obtinga menys d'un 50% de la nota), per exemple, que venja a revisió.

Com disposem d'un editor de text per a cada quadre de comentaris, podríem introduir, a més de text, enllaços a materials, imatges, vídeos o qualsevol altra informació que ens permeta l'editor.

Els límits de les qualificacions poden especificar-se en forma de percentatges , per exemple %u201C31.41%%u201D, o en forma numèrica , per exemple %u201C7%u201D. Si el qüestionari té 10 notes, un límit de qualificació de 7 significa 7/10 o superior.

Ajustos comuns

Aquesta secció és comuna a la majoria de recursos i activitats.

Ajustos-comuns-qüestionari

  • Visible: permet mostrar o ocultar un qüestionari. Quan ocultem un qüestionari, els professors del curs ho visualitzem amb les lletres en grisa i, si està activat la manera d'edició, també veurem una icona d'un ull tancat. Des d'aquesta icona podrem modificar la visibilitat del qüestionari sense necessitat d'accedir a la finestra d'edició del mateix. Per a l'alumnat, per contra, és com si el qüestionari no existira.
  • Nombre ANEU: s'utilitza per a identificar una activitat en el llibre de qualificacions.
  • Manera de grup : aquesta opció serveix per a indicar si s'utilitzen grups o no per al qüestionari.
  • Agrupament : en cas d'utilitzar grups, en aquesta opció s'indica l'agrupament. Les maneres de grup i els agrupaments permeten realitzar tasques diferents per a cada tipus d'alumne.

Restringir disponibilitat

Aquest bloc d'opcions permet restringir l'accés a una activitat en funció d'unes dates o de determinats paràmetres de completitud de tasques.

Per a més informació, veure secció " Activitats condicionals ".

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464