Saltar apartados

Lliçons

Una lliçó proporciona continguts interactius de forma interessant i flexible. Consisteix en una sèrie de pàgines que ofereixen als usuaris una informació, que hauran d'analitzar ja que en general  acaben amb una pregunta relacionada amb la informació presentada. Segons siga la resposta de l'usuari, si és correcta l'usuari avança a la següent pàgina, si la resposta és incorrecta l'usuari torna a una pàgina anterior.

La navegació a través de la lliçó depèn de la interacció dels usuaris amb les preguntes plantejades i pot ser simple o complexa, depenent de l'estructura del material que es presenta en la lliçó.

Hi ha dos tipus bàsics de lliçó que els usuaris poden treballar:

  • Pàgines de preguntes
  • Pàgines de contingut (formalment cridades taules de ramificació)

Hi ha també diverses pàgines de navegació avançada les quals poden oferir necessitats especialitzades als professors. La lliçó està dissenyada per a ser adaptativa i per a usar les eleccions (decisions) dels alumnes per a crear una adreça pròpia en la lliçó.

La diferència més significativa entre una lliçó i qualsevol altra activitat disponible en Moodle és la capacitat adaptativa de la lliçó. Amb aquesta eina, cada elecció (decisió) que fa l'alumne pot mostrar una resposta/comentari diferent del professor i envia a l'alumne a una pàgina diferent en la lliçó. Amb aquest plantejament, la lliçó pot personalitzar la presentació del contingut i les preguntes a cada alumne sense cap altra acció extra per part del professor.

 

En seleccionar "Lliçó" en el desplegable "Activitats" s'obrirà la pàgina corresponent perquè puguem especificar tots els paràmetres necessaris, alguns d'ells apareixeran en altres recursos o activitats disponibles en Moodle. En els següents blocs desplegables, podem veure una breu descripció de cada grup de propietats existent.

Menú per a inserir lliçó

Propietats generals

Les propietats generals es mostren en la següent imatge:

Propietats generals d'una lliçó

  • Nom: és el nom de l'enllaç mitjançant el qual els participants accedeixen a l'activitat de lliçó.
  • Límit de temps (minuts): si s'habilita aquesta opció es pot especificar un temps màxim per a realitzar la lliçó.
  • Disponible des de: si s'habilita aquesta opció es pot indicar una data en la qual la lliçó comença a estar disponible per als participants.
  • Data final: si s'habilita aquesta opció es pot indicar una data en la qual la lliçó deixa d'estar disponible per als participants.
  • Nombre màxim de respostes: s'utilitza per a indicar el nombre màxim de respostes de cada pregunta. Per a preguntes vertader/fals s'utilitza un valor de 2, per defecte són 4.
  • Lliçó protegida amb contrasenya: aquesta opció s'utilitza per a indicar si per a accedir a la lliçó és necessari introduir correctament una contrasenya.
  • Contrasenya: en aquest camp s'introdueix la contrasenya que els participants han d'introduir per a accedir a la lliçó en cas de ser una lliçó protegida.

Qualificació

En la secció de qualificació es pot indicar la categoria de la qualificació, amb la possibilitat de seleccionar aquelles categories que s'hagen definit.

Mòdul qualificació lliçó

  • Qualificació: es pot triar la qualificació de forma numèrica, indicar que no hi ha qualificació o triar una escala que s'haja establit prèviament en Moodle
  • Categoria de qualificació: es pot seleccionar una de les categories que s'hagen introduït en Moodle.

Opcions de qualificació

En la secció opcions de qualificació es poden modificar ajustos propis de la qualificació de la lliçó.

Mòdul opcions qualificació lliçó

  • Lliçó de pràctica: s'indica si la lliçó tindrà lliçó de pràctica (en cas afirmatiu, la lliçó de pràctica no es mostra en el llibre de qualificacions).
  • Puntuació personalitzada: s'indica la possibilitat d'utilitzar puntuació personalitzada, és a dir, que es puga assignar un valor numèric a cada resposta.
  • Es permet tornar a prendre la lliçó: s'indica la possibilitat de reprendre la lliçó, perquè els alumnes puguen repetir-la.
  • Qualificació amb diversos intents: quan es permet als estudiants repetir la lliçó, aquesta opció permet triar al professor la classe de qualificació final de l'alumne, per exemple, en la pàgina de qualificacions. Pot ser la mitjana, la primera o la millor qualificació de les obtingudes en tots els intents de la lliçó.
  • Mostrar puntuació acumulada: quan s'activa aquesta opció, cada pàgina mostrarà els punts que l'estudiant ha obtingut del total de punts possible.

Control de flux

En la secció control de flux es poden modificar ajustos relatius amb el flux de la lliçó.

Mòdul control de flux lliçó

  • Permetre revisió a l'estudiant: aquesta opció permet als alumnes tornar arrere durant la lliçó per a canviar alguna resposta.
  • Mostrar botó Revisar: en cas d'habilitar aquesta opció, l'alumne veurà el botó després de contestar erròniament una pregunta, permetent-li intentar de nou la pregunta. Aquesta opció no és compatible amb preguntes de tipus assage.
  • Nombre màxim d'intents: una vegada aconseguit el màxim, no se li mostrarà la pregunta a l'alumne.
  • Acció posterior a la resposta correcta: es poden seleccionar 3 opcions: Normal (per defecte, seguint el flux de la lliçó), Mostrar una opció no vista i Mostrar una opció no resposta. Després de contestar correctament a una pregunta, la lliçó pot saltar a la següent pàgina segons l'ordre lògic si s'escull Normal. D'altra banda la lliçó pot utilitzar-se a manera de targetes (flaix cards) si es tria una de les altres dues opcions. Es formulen a l'alumne preguntes habitualment de forma aleatòria a una pàgina mai vista (si se selecciona Mostrar una opció no vista) i que mai es repeteix la mateixa pàgina dues vegades o se li mostra a l'alumne pàgines que poden haver aparegut abans però que haja contestat erròniament (si se selecciona Mostrar una opció no resposta).
  • Mostrar retroalimentació per defecte: si se selecciona Si, quan no es trobe una resposta a una pregunta en particular, s'usarà per defecte el comentari "Aqueixa és la resposta correcta" i "Aqueixa és la resposta incorrecta".Si se selecciona No, quan no es trobe una resposta a una pregunta en particular, no es mostraran comentaris de retroalimentació. L'alumne que està realitzant la lliçó passarà directament a la següent pàgina de la lliçó.
  • Barra de progrés: es pot mostrar una barra de progrés al final de la lliçó que dóna un percentatge aproximat de la completitud de la lliçó. Com les lliçons poden variar enormement segons la seua navegació, la barra de progrés funciona millor amb lliçons que segueixen un ordre lògic o que no realitzen salts. En calcular el percentatge completat, les Taules de ramificació i les pàgines de preguntes contestades correctament contribueixen al progrés de la lliçó. En calcular el nombre total de pàgines de la lliçó, els conglomerats (clúster) i les pàgines incloses en els conglomerats només expliquen com una pàgina única, excloent-se les pàgines de final de conglomerat i final de taula de ramificació. La resta de les pàgines expliquen per a calcular el total de pàgines de la lliçó.
  • Mostrar menú de l'esquerra: es pot mostrar una llista de les pàgines (taules de branca) de la lliçó. Les pàgines de preguntes, conglomerats (clúster), etc. no es mostraran per defecte (es pot triar el mostrar les pàgines de preguntes marcant aqueixa opció en la pregunta).
  • Mostrar el menú esquerre solament si la qualificació és major que: aquesta opció determina si un estudiant ha d'obtenir una certa puntuació per a poder veure el menú de l'esquerra. Açò obliga a l'alumne a passar per tota la lliçó en el seu primer intent i així obtenir la puntuació necessària per a poder utilitzar el menú de l'esquerra per a la revisió.
  • Nombre mínim de preguntes: aquesta opció determina el nombre mínim de preguntes vistes perquè es calcule una qualificació per a l'activitat. Si una lliçó compta amb una o més preguntes de contingut, el nombre mínim de preguntes hauria de fixar-se a zero. Si una lliçó té moltes preguntes o branques de preguntes, es pot donar a l'alumne l'opció de no contestar-les totes. Si contesta menys de les indicades com a mínim, s'avaluarà a l'alumne com si haguera contestat el mínim, és a dir, si es marca un mínim de 5 i un alumne només respon una pregunta correctament, la seua nota serà d'1/5, no obstant açò si respon correctament a 7 preguntes i falla 3, la seua nota serà de 7/10.
  • Nombre de pàgines a mostrar: aquest valor s'utilitza només en les lliçons de tipus targeta (flaix cards) on el seu objectiu és respondre una pregunta i passar a una pàgina de destinació. El seu valor per defecte és zero i significa que es mostren totes les paginas (targetes) en la lliçó. Si se selecciona un valor diferent de zero, es mostrarà aqueix nombre de pàgines. Després d'aqueix nombre de pàgines finalitza la lliçó i es mostra la qualificació obtinguda per l'estudiant. Si el valor seleccionat és superior al nombre de pàgines de la lliçó es mostraran totes les pàgines.
  • Passada de diapositives: aquesta opció permet mostrar la lliçó com una sessió de diapositives, amb una amplària, altura i color de fons personalitzat fixos. Es mostrarà una barra de desplaçament basada en CSS si el contingut de la pàgina excedeix l'amplària o l'altura seleccionades. Per defecte, les preguntes es "desgajarán" de la manera de passada de diapositives, i només les pàgines (taules de branques) es mostraran en una diapositiva. Els botons etiquetats per l'idioma per defecte com a "Següent" i "Anterior" apareixeran en els extrems dret i esquerre de la diapositiva si tal opció és seleccionada en la pàgina. La resta dels botons apareixeran centrats sota la diapositiva.
  • Enllaç a una activitat: el menú emergent conté totes les activitats del curs. Si se selecciona una d'elles, al final de la lliçó apareixerà un enllaç a aquesta activitat.

Arxiu multimèdia

En la secció arxive multimèdia hi ha una única opció:

Mòdul arxive multimèdia lliçó

  • Arxiu multimèdia: En la secció d'arxiu multimèdia conté una opció que crea una finestra emergent al començament de la lliçó a un arxiu (per exemple amb format mp3) o una pàgina web. Així mateix, en cada pàgina de la lliçó es mostrarà un enllaç que obri de nou la finestra emergent si fóra necessari. Opcionalment apareixerà un botó per a tancar la finestra i es pot configurar l'altura i amplària de la finestra.

Depediente de

En la secció depenent de permet que la lliçó actual puga dependre del rendiment d'un alumne d'una altra lliçó en el mateix curs. Si no aconsegueix el rendiment exigit, l'alumne no podrà accedir a aquesta lliçó. Les condicions de la dependència inclouen:

Mòdul depenent de lliçó

  • Dependent de: aquesta opció presenta les lliçons del curs, si es desitja que la lliçó depenga d'una altra, s'ha d'escollir en aquesta opció la lliçó de la qual dependrà.
  • Temps emprat (minuts): l'alumne ha d'emprar en la lliçó el temps que s'indique en aquesta opció.
  • Completat: l'alumne ha de completar la lliçó.
  • Qualificació superior a (%): l'alumne ha d'aconseguir una qualificació superior a l'especificada en aquesta opció.

Ajustos comuns del mòdul

En la secció ajustes comunes del mòdul es pot indicar si s'utilitzen grups o no per a la lliçó, si es mostra o s'oculta el mòdul, a més de tenir la possibilitat d'assignar un nombre identificatiu a la lliçó.

Mòdul ajustes comunes lliçó

  • Visible: permet mostrar o ocultar una lliçó. Quan ocultem una lliçó, els professors del curs ho visualitzem amb les lletres en grisa i, si està activat la manera d'edició, també veurem una icona d'un ull tancat. Des d'aquesta icona podrem modificar la visibilitat de la lliçó sense necessitat d'accedir a la finestra d'edició del mateix. Per a l'alumnat, per contra, és com si la lliçó no existira.
  • Nombre ID: s'utilitza per a identificar una activitat en el llibre de qualificacions.

Restringir disponibilitat

Aquest bloc d'opcions permet restringir l'accés a una activitat en funció d'unes dates o de determinats paràmetres de completitud de tasques.

Per a més informació, veure secció "Activitats condicionals".

Per a saber més visita... "Usant lliçons". 

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464