Saltar apartados

Bases de dades

Una base de dades permet als professors i/o a alumnes a construir, mostrar i cercar en un banc de registres sobre qualsevol tema. El format i l'estructura de les entrades poden ser pràcticament il·limitats, incloent imatges, arxius, URLs, nombres i text, entre altres coses.

Hi ha diferents aplicacions interessants aplicables al mòdul de base de dades. Per exemple es pot utilitzar com a eina per a realitzar una recopilació col·laborativa de llibres, revistes, fotos, posters, llocs Web, etc. També es pot utilitzar de manera que els usuaris puguen agregar informació, realitzar comentaris d'entrades i qualificar-les.

El mòdul de base de dades també es pot utilitzar per a construir espais per a compartir arxius, recopilar conceptes acompanyats d'imatges (semblat a un glossari), votar i realitzar comentaris, etc.

En seleccionar "Base de dades" en el desplegable "Activitats" s'obrirà la pàgina corresponent perquè puguem especificar tots els paràmetres necessaris, alguns d'ells apareixeran en altres recursos o activitats disponibles en Moodle. En els següents blocs desplegables, podem veure una breu descripció de cada grup de propietats existent.

 Menú per a inserir base de dades

Propietats generals

 Els camps obligatoris de les propietats generals es mostren en la següent imatge:

Propietats generals d'una base de dades

  • Nom: és el nom de l'enllaç mitjançant el qual els participants accedeixen a l'activitat de base de dades.
  • Introducció: s'utilitza per a indicar als participants una petita descripció de la base de dades.

La resta d'opcions generals són les següents:

Propietats generals d'una base de dades 2

  • Disponible des de: si s'habilita aquesta opció, es defineix una data a partir de la quin el mòdul de base de dades es mostra visible per als alumnes.
  • Disponible a (fins a): si s'habilita aquesta opció, es defineix una data a partir de la quin el mòdul de base de dades deixa de ser visible per als alumnes.

Les dates són visibles als alumnes. A més entre aquestes dues dates, la base de dades estarà disponible per a l'entrada de dades, sempre que no estiga en el període de només lectura.

  • Solament lectura des de: si s'habilita aquesta opció, es defineix una data a partir de la quin el mòdul de base de dades està disponible per a veure les dades però no per a introduir nous.
  • Solament lectura per a (fins a): si s'habilita aquesta opció, es defineix una data a partir de la quin el mòdul de base de dades no està disponible per a veure les dades però no per a introduir nous.

Els ajustos de les dates disponible des de/fins a sobreescriuen els ajustos de solament lectura des de/fins a. Per tant si la base de dades té la data de solament lectura des de l'1 de gener i la data disponible des de l'1 de febrer, els alumnes no podran veure el contingut de la base de dades en el mes de gener.

  • Entrades requerides: el nombre d'entrades que es requereix a cada alumne introduir abans de donar per completada l'activitat. Els alumnes veuran un missatge recordatori si no han realitzat el nombre d'entrades requerit.
  • Entrades requerides abans de veure's:el nombre d'entrades que un alumne necessita per a enviar abans que puga veure les entrades d'altres alumnes. Si l'alumne no ha enviat el nombre requerit d'entrades, només podrà veure la pàgina d'inici.
    • Nota: Si es requereixen entrades abans de veure's, el filtre d'acte-enllace (que destaca les paraules en el curs) de la base de dades s'ha de deshabilitar. Açò és perquè l'el filtre d'acte-enllaça de la base de dades no pot determinar quan un usuari ha enviat el nombre requerit d'entrades.
  • Nombre màxim d'entrades: en aquesta opció s'indica el nombre màxim d'entrades que un alumne pot enviar abans de ser bloquejat per a enviar. Açò prevé als usuaris de sobrecarregar el sistema.
  • Comentaris: aquesta opció serveix per a permetre o no comentaris en les entrades.
  • ¿Es requereix aprovació?: aquesta opció s'utilitza per a requerir o no l'aprovació d'un professor de cada entrada abans que altres usuaris puguen veure-les. Aquesta opció és útil per a moderar el contingut que poguera ser ofensiu o inadequat.
  • Articles RSS:aquesta opció permet indicar la quantitat d'entrades disponibles per a publicar un RSS de la base de dades.
    • Nota: és necessari que els RSS estiguen habilitats per l'administrador del sistema.

Qualificació

En la secció de qualificació es pot indicar la categoria de la qualificació, amb la possibilitat de seleccionar aquelles categories que s'hagen definit.

Mòdul qualificació base de dades

  • Categoria de qualificació: es pot seleccionar una de les categories que s'hagen introduït.

Qualificacions

En la secció qualificacions es pot escollir el tipus de consolidació que defineix com es combinen les puntuacions per a formar la nota final en el llibre de qualificacions i en cas de triar una qualificació, l'escala a utilitzar que pot ser definida com a escala o per puntuació. En aqueix cas també és possible limitar les qualificacions als elements amb dates en un rang que definit.

Els rols amb permís per a qualificar s'indiquen una vegada creada la base de dades, segons els permisos definits en Moodle. El tipus de consolidació, escala i dates es pot modificar més tard.

Mòdul qualificacions base de dades

  • Rols amb permís per a qualificar: una vegada creada la base de dades es mostren els rols que tenen permís per a qualificar l'activitat de base de dades.
  • Tipus de consolidació:defineix com es combinen les puntuacions per a formar la nota final en el llibre de qualificacions. Entre els diferents tipus de consolidació estan els següents:
    • Mitjana de qualificacions - La mitjana de totes les qualificacions
    • Nombre de qualificacions - El nombre d'elements qualificats es converteix en la nota final. Tinga en compte que el total no pot excedir la nota màxima de l'activitat
    • Màxima qualificació - La qualificació més alta es converteix en la nota final
    • Mínima qualificació - La qualificació més baixa es converteix en la nota final
    • Suma de qualificacions - Totes les qualificacions se sumen. Tinga en compte que el total no pot excedir la nota màxima de l'activitat

Si "No hi ha valoracions" està seleccionat, llavors l'activitat no apareixen en el llibre de qualificacions.

  • Escala: en cas d'escollir un tipus de consolidació, el camp per a seleccionar a escala s'activarà per a escollir entre una de les escales que s'hagen introduït en Moodle o mitjançant una qualificació numèrica.
  • Limitar les qualificacions als elements amb dates en aquest rang: en cas d'escollir un tipus de consolidació, s'activarà l'opció per a limitar les qualificacions als elements amb dates en un rang que es pot seleccionar.

Ajustos comuns del mòdul

En la secció ajustes comunes del mòdul es pot indicar si s'utilitzen grups o no per a la base de dades, si es mostra o s'oculta el mòdul, a més de tenir la possibilitat d'assignar un nombre identificatiu a la base de dades.

Ajustos comuns base de dades

  • Manera de grup: aquesta opció serveix per a indicar si s'utilitzen grups o no per a la base de dades.
  • Agrupament: en cas d'utilitzar grups, en aquesta opció s'indica l'agrupament. Les maneres de grup i els agrupaments permeten realitzar tasques diferents per a cada tipus d'alumne.
  • Visible: permet mostrar o ocultar una base de dades. Quan ocultem una base de dades, els professors del curs ho visualitzem amb les lletres en grisa i, si està activat la manera d'edició, també veurem una icona d'un ull tancat. Des d'aquesta icona podrem modificar la visibilitat de la base de dades sense necessitat d'accedir a la finestra d'edició del mateix. Per a l'alumnat, per contra, és com si la base de dades no existira.
  • Nombre ID: s'utilitza per a identificar una activitat en el llibre de qualificacions.

Restringir disponibilitat

Aquest bloc d'opcions permet restringir l'accés a una activitat en funció d'unes dates o de determinats paràmetres de completitud de tasques.

Per a més informació, veure secció "Activitats condicionals".

 

 

Moodle UA


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Espanya)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464